NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
مُحَمَّدِ
بْنِ ثَابِتٍ
الْمَرْوَزِيُّ
حَدَّثَنِي
عَلِيُّ بْنُ
حُسَيْنٍ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ يَزِيدَ
النَّحْوِيِّ
عَنْ
عِكْرِمَةَ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ
قَالَ
فَكُلُوا
مِمَّا
ذُكِرَ اسْمُ
اللَّهِ
عَلَيْهِ
وَلَا
تَأْكُلُوا
مِمَّا لَمْ يُذْكَرْ
اسْمُ
اللَّهِ
عَلَيْهِ
فَنُسِخَ
وَاسْتَثْنَى
مِنْ ذَلِكَ
فَقَالَ
وَطَعَامُ
الَّذِينَ
أُوتُوا
الْكِتَابَ
حِلٌّ لَكُمْ
وَطَعَامُكُمْ
حِلٌّ لَهُمْ
İbn Abbâs'dan demiştir
ki:
(Yüce Allah)
"Üzerine Allah'ın adı anılmış olanlardan yeyin....."[En'âm, 118]
"Üzerine Allah'ın adı anılmayanlardan yemeyin"[En’âm, 121]
(âyetlerini indirdi). Bir süre sonra da bunu neshetti. ve (bazı yiyecekleri
helâl kılarak) bu (âyetin genel hükmü)nden dışarı çıkardı. (Bu hükmünü
bildirmek üzere şöyle) buyurdu:
"Kendilerine kitap
verilmiş olanların yemeği, size helâldir.. Sizin yemeğiniz de onlara
helaldir."[Mâide 5]
İzah:
Yukarıda geçen En'âm
sûresinin 118 ve 121. âyetlerinde, ne-tice itibariyle, üzerine Allah ismi
anılmadan kesilmiş olan veyahutta kendiliğinden ölen hayvanların etlerini yemek
yasaklanmakta ve sadece üzerine Allah ismi anılarak kesilen hayvanların etleri
helâl kılınmaktadır.
Yukarıda mealini
sunduğumuz En'âm sûresinin (118.) âyet-i kerimesinin sebebi nüzulü hakkında
Tirmizî şu hadis-i şerifi rivayet etmiştir:
"Bazı kişiler
Peygamber (S.A.V.)'e gelerek:
Ya Rasûlullah, biz
(boğazlayıp) öldürdüğümüz hayvanı yiyecek ve Allah'ın (eceliyle) öldürdüğü
hayvanı yemeyecek miyiz? dediler. Bunun üzerine Allah (c.c): "Allah'ın
âyetlerine inanmış kişilerseniz üzerine Allah'ın ismi anıl(arak boğazlan)mış
hayvanın etinden yiyiniz, (âyetini) -eğer onlara itaat ederseniz siz de müşrik
olursunuz- (cümlesin)e kadar indirdi."[bk. 2819 nolu hadis-i şerif.]
İmam Tirmizî bu hadisin
hasen garip olduğunu söylemişse de, âlimler bu hadisin senedinde bulunan Atâ b.
Sâib'in rivayet ettiği hadislerin delil olup olmayacağı konusunda ihtilafa
düştüler.
Mevzumuzu teşkil eden
hadis-i şerifte, Mâide sûresi 5. âyetinin sözü geçen En'âm sûresinin 118. ve
121. âyetlerinin genel hükmünü tahsis ederek kitap ehli olan yahudi ve
hrıstiyanların kestikleri hayvan etlerini ve onların yiyeceklerini, bu
âyetlerin genel hükmü dışında bırakıp helâl kıldığını ifâde etmektedir. Bu
neticeye göre, Tevrat ve İncil'e inanan kimselerin, kestikleri temiz
hayvanların etleri, müslümanlara helal kılınmıştır.
İbn Kesîr'in de ifade
ettiği gibi, yüce Allah'ın ehl-i kitabın kestiği temiz hayvanları, müslümanlara
helal kılması ile, üzerine Allah ismi anılmadan kesilen hayvanların etlerini
haram kılması, arasında bir çelişki yoktur.[Tefsir, İbn Kesir, 11-170.] Çünkü
Ehl-i Kitap da hayvanı keserken Allah'ın ismini okuyarak keserler. İbn Cerir
Taberi bu mevzuda şöyle diyor: "İlim adamları bu En'âm sûresinin 121.
âyetinin hükmünden bir şeyin neshedilip edilmediği mevzuunda ihtilâfa
düşmüşlerdir. Âlimlerin pek çoğu; bu âyetin hükmünün neshedilmediğini
söylemiştir ki, bize göre doğrusu da budur. Çünkü sözkonusu âyet-i kerime
muhkemdir. Ve bu âyet-i kerimeyle müslümanlara yasaklanmak istenen, kendi
kendine ölen veya putlar adına kurban edilen hayvanların etleridir. Ehl-i kitabın
kestiği temiz hayvanların etini müslümanlara helal kılan Mâide sûresinin 5.
âyetinin bu âyetle hiçbir ilgisi yoktur. Binaenaleyh kitap ehlinin kesmiş
oldukları ha'yvanların etleri ve onların yiyecekleri müslümanlara helal kılınmıştır.
Çünkü onlar kitap ehlidir. İnandıkları kitabın hükümlerine bağlıdırlar.
Müslümanlar, kesmek istedikleri bir hayvanı Kur'ân-ı Kerim'in hükmüne uygun
olarak kesmeye çalıştıkları gibi, onlar da inanmış oldukları semavî kitabın
hükmüne göre kesmek isterler. Bu bakımdan onların Allah'ın ismini anarak veya
anmayarak kesmiş oldukları hayvanlar müslümanlara helâldir. Ancak, bir kitap
ehlinin bile bile, kasıtlı olarak, veya Allah'ın dışında bir kuvvete itaat
etmek gayesiyle, Allah'ın ismini anmadan kesmiş olduğu bir hayvanın eti pistir
ve haramdır.[Camiül-Beyan Taberî, V1II-21.]
Metinde geçen 'taam'
kelimesiyle kast edilen şeyin ne olduğu, âlimler arasında ihtilaflıdır.
Bazılarına göre, bu kelimeyle kasdedilen yiyeceklerdir. Bu görüşe göre kitab
ehline helal kılınan yiyecekler bize de helal kılınmıştır. Maliki âlimlerinden
İbn el-Arabî bu görüşü tercih etmiştir.
Bazılarına göre de
buradaki taamdan maksat, kitab ehli tarafından kesilen hayvanların etleridir.
Hanefî uleması da bu görüşü tercih etmiştir.